Metsiemme imagoa on kiillotettava

Mikä on Suomen todellinen kansallismaisema? Yhä useammin maamme kuvituksena leviävät kuvat avohakkuista, suojeltuihin metsiin tehdyistä aukoista ja ylihakkuista.

Erityisesti EU on huolissaan metsien liikakäytöstä, ja monet isänmaamme ylpeydenaiheet ovat päätymässä jopa kieltolistoille. Meneillään olevaa puupohjaisten astioiden korvaamista muovisilla voi täysin perustellusti pitää hölmöläisten hommana, mutta kauppakumppaneidemme huolta kannattaa kuunnella herkällä korvalla. Vaikka me tietäisimme paremmin, Euroopassa puukuitupohjaiset pakkaukset ovat vastatuulessa myös siksi, että niiden katsotaan pahentavan metsäkatoa.

Asiat ovat markkinoilla usein sitä, miltä ne näyttävät. Mikäli Suomi ei saa parannettua maabrändiään metsienkäytön osalta, on teollisuutemme jäämässä jälkeen 2020-luvun suuressa vihreässä murroksessa. Metsänomistajien ehdoton etu on käyttää metsää vastuullisesti, lakien ja sertifikaattien mukaisesti sekä suojella luonnontilaiset metsät ja suot. Vain pitämällä metsätaloutemme brändin puhtaana pysymme edelläkävijänä puupohjaisten tuotteiden markkinoilla.

Kirjoitus on julkaistu Keskisuomalaisessa 25.3.2023

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *